Форум громады г.Рубежное -"ГРААЛЬ"- ГРАжданская АЛЬтернатива

Информация о пользователе

Привет, Гость! Войдите или зарегистрируйтесь.


Вы здесь » Форум громады г.Рубежное -"ГРААЛЬ"- ГРАжданская АЛЬтернатива » Проверки и как с ними бороться » Закон про перевірки, обов’язковий для контролюючих органів


Закон про перевірки, обов’язковий для контролюючих органів

Сообщений 1 страница 2 из 2

1

Закон про перевірки, обов’язковий для контролюючих органів

Олександр Радзієвський, експерт

Загальні правила проведення перевірок будуть однаковими для всіх контролюючих органів. 26 грудня набирає чинності Закон, який визначає права та обов’язки контролюючих органів. Ці права повинні знати як контролери, так і ті, кого перевіряють.
Закон «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. №877-V* (далі – Закон №877-V) концептуально змінює організацію проведення перевірок господарської діяльності в Україні.
Він визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення перевірок у сфері господарської діяльності, повноваження контролюючих органів, їх посадових осіб і права, обов’язки та відповідальність суб’єктів господарювання під час перевірок. На що слід звернути увагу?
1. Закон №877-V ПОШИРЮЄТЬСЯ на відносини, пов’язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
2. Закон №877-V НЕ ПОШИРЮЄТЬСЯ на відносини, які виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю на кордоні, контролю за дотриманням бюджетного законодавства і використанням державного та комунального майна, банківського і страхового нагляду, інших видів спеціального державного контролю за діяльністю суб’єктів господарювання на ринку фінансових послуг, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, а також оперативно-розшукової діяльності, дізнання, прокурорського нагляду, досудового слідства і правосуддя.
Таким чином, норми Закону №877-V поширюються на перевірки з питань дотримання податкового законодавства, які проводить податкова служба, а також на перевірки органів Пенсійного фонду, фондів соціального страхування, Держспоживстандарту, санепідемслужби, департаментів пожежної безпеки, інтелектуального захисту тощо.
3. Контролюючий орган не може проводити перевірку, якщо закон прямо не уповноважує його на здійснення перевірки у певній сфері господарської діяльності та не визначає його повноваження.
Пояснення. Відповідно до п. 4 ст. 4 Закону №877-V ВИКЛЮЧНО ЗАКОНАМИ встановлюються:
— органи, уповноважені здійснювати перевірки у сфері господарської діяльності;
— види господарської діяльності, які є предметом перевірки;
— повноваження контролюючих органів щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг;
— вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності;
— спосіб здійснення перевірки;
— санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видання контролюючим органом припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
4. Закон №877-V визначає два типи контрольних заходів: ПЛАНОВІ та ПОЗАПЛАНОВІ.
Планові та позапланові перевірки здійснюються:
— за місцем провадження господарської діяльності суб’єкта господарювання чи його відокремлених підрозділів або у приміщенні контролюючого органу;
— у робочий час суб’єкта господарювання, встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку;
— у присутності керівника або його заступника, або уповноваженої особи суб’єкта господарювання.
5. ПЛАНОВІ перевірки здійснюються виключно згідно з планом-графіком контролюючого органу. При складанні цього плану-графіка перевіряльники повинні враховувати ступінь ризику діяльності суб’єктів господарювання для безпеки життя, здоров’я населення та довкілля.
Пояснення. Контролюючий орган зобов’язаний визначити критерії, за якими суб’єкти господарської діяльності, що підлягають перевірці, мають належати до однієї з трьох категорій з високим, середнім та незначним ступенями ризику, а також встановити частоту проведення перевірок цих суб’єктів відповідно до зазначених категорій.
Кожний контролюючий орган оприлюднює ці критерії та частоту проведення перевірок на власній офіційній сторінці в мережі Інтернет.
Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності і періодичність проведення перевірок, повинні бути затверджені Кабінетом Міністрів України у шестимісячний термін з дня опублікування Закону №877-V, тобто після 26 грудня ц.р.
Якщо у встановлений строк не затверджені критерії розподілу суб’єктів господарювання за ступенями ризику їх господарської діяльності, періодичність проведення перевірок та перелік питань для їх здійснення, то ці СПД вважаються суб’єктами господарювання з незначним ступенем ризику та підлягають перевіркам не частіше ОДНОГО РАЗУ на п’ять років.
Планові перевірки проводяться за умови ПИСЬМОВОГО повідомлення суб’єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніше як за десять днів**.
Ви маєте право не допустити посадову особу контролюючого органу до проведення перевірки у разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.
Строк проведення планової перевірки не може перевищувати 15 робочих днів, а для суб’єктів малого підприємництва – 5 робочих днів, якщо інше не передбачено законом.
Продовження строку проведення планової перевірки не допускається.
6. ПОЗАПЛАНОВІ перевірки, які досі є найболючішими для багатьох підприємців, стануть можливими тільки за наявності підстав, вичерпний перелік яких викладено у Законі №877-V.
Зокрема, переконливість таких підстав у деяких випадках має бути визнана рішенням суду, без якого перевірка неможлива.
Пояснення. Згідно з п. 1 ст. 6 Закон №877-V підставами для проведення позапланових перевірок є:
— подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного контролюючого органу про проведення перевірки за його бажанням;
— виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов’язкової звітності, поданих суб’єктом господарювання;
— перевірка виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових перевірок контролюючим органом;
— звернення фізичних та юридичних осіб з інформацією про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства. Позапланова перевірка у цьому разі здійснюється тільки за згоди центрального органу виконавчої влади;
— неподання у встановлений термін суб’єктом господарювання документів обов’язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів.
Під час проведення позапланової перевірки з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її проведення, з обов’язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення перевірки.
Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб’єктів малого підприємництва – 2 робочих днів, якщо інше не передбачено законом.
Продовження строку проведення позапланової перевірки не допускається.
7. Посадовій особі контролюючого органу забороняється проводити перевірки суб’єктів господарювання, з якими (або із службовими особами яких) посадова особа перебуває в родинних стосунках (п. 6 ст. 4 Закону №877-V).
8. Перед початком планової або позапланової перевірки посадові особи контролюючого органу зобов’язані пред’явити керівнику суб’єкта господарювання або уповноваженій ним особі ПОСВІДЧЕННЯ (НАПРАВЛЕННЯ) та СЛУЖБОВЕ ПОСВІДЧЕННЯ, що засвідчує посадову особу, і надати суб’-єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Пояснення. Для проведення перевірки контролюючий орган видає НАКАЗ, який має містити найменування суб’єкта господарювання та предмет перевірки.
На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення перевірки, яке підписує керівник або заступник керівника контролюючого органу (із зазначенням прізвища, імені та по батькові) і засвідчує печаткою.
А. Якщо посвідчення (направлення) або свідоцтва немає, ви маєте право НЕ ДОПУСКАТИ перевіряльників до перевірки.
Б. Якщо посвідчення (направлення) на перевірку пред’явлено, перевірте, чи всі передбачені Законом №877-V реквізити зазначені у ньому:
— найменування контролюючого органу, який здійснює перевірку;
— найменування суб’єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи – підприємця, діяльність яких перевірятимуть;
— місцезнаходження суб’єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, діяльність яких перевірятимуть;
— номер і дата наказу, на виконання якого проводиться перевірка;
— перелік посадових осіб, які беруть участь у проведенні перевірки, із зазначенням їх посад, прізвищ, імен та по батькові;
— дати початку та закінчення перевірки;
— тип перевірки (планова або позапланова);
— вид перевірки (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо);
— підстави для перевірки;
— предмет перевірки;
— інформація про здійснення попередньої перевірки (тип перевірки і строк її проведення).
Якщо посвідчення (направлення) не відповідає наведеним вище вимогам, можете не допускати перевіряльників до перевірки.
9. Контролюючі органи та суб’єкти господарювання мають право фіксувати процес здійснення планової або позапланової перевірки чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехніки (п. 8 ст. 4 Закону №877-V).
10. Згідно зі ст. 11 Закону №877-V суб’єкт господарювання під час здійснення перевірки зобов’язаний:
— допускати посадових осіб контролюючого органу до перевірки за умови дотримання порядку проведення перевірки, передбаченого Законом №877-V;
— виконувати вимоги контролюючого органу щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства;
— надавати документи, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час перевірки;
— одержувати примірник припису або акта контролюючого органу за результатами планової чи позапланової перевірки.
11. Пунктом 7 ст. 4 Закону №877-V передбачено, що у разі якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого відповідно до закону, припускає неоднозначне тлумачення прав і обов’язків суб’єкта господарювання або контролюючого органу та його посадових осіб, рішення приймається на користь суб’єкта господарювання.
Таким чином, правило про КОНФЛІКТ ІНТЕРЕСІВ, передбачене також пп. 4.1.1 ст. 4 Закону «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. №2181, поширюється і на законодавство про перевірки.
12. Окремими статтями у Законі №877-V закріплюється право громадських організацій здійснювати захист прав та законних інтересів суб’єктів господарювання, залучення третіх осіб для захисту, а також права суб’єктів господарювання (у тому числі надання консультацій контролюючими органами на письмовий запит суб’єкта господарювання)***.
* Закон «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. №877-V набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування (опублікований 25.06.2007 р. в «Офіційному віснику України»), за винятком частин першої та другої ст. 5, які набирають чинності з 1 січня 2008 року. Частини 1 та 2 ст. 5 регулюють порядок планування перевірок та формування критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності.
** Витяг з п. 4 ст. 5 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. №877-V:
«Повідомлення повинно містити:
— дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу;
— найменування юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи – підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід;
— найменування органу державного нагляду (контролю).
Повідомлення надсилається рекомендованим листом чи телефонограмою за рахунок коштів органу державного нагляду (контролю) або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб’єкта господарювання під розписку…».
*** Стаття 20 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. №877-V:
«Громадський захист прав суб’єктів господарювання
1. Громадські організації мають право здійснювати захист прав і законних інтересів суб’єктів господарювання.
2. Суб’єкти господарювання можуть залучати третіх осіб з метою захисту своїх прав та законних інтересів у ході здійснення заходів державного нагляду (контролю).
Треті особи мають право:
— бути присутніми під час здійснення заходів державного нагляду (контролю);
— знайомитися з документами та матеріалами, що стосуються здійснення державного нагляду (контролю);
— представляти інтереси суб’єктів господарювання перед органами державного нагляду (контролю) в порядку, встановленому законом;
— здійснювати інші дії в інтересах суб’єктів господарювання у встановленому законом порядку».

За допомогою, консультацією і про участь в перевірках можете звертатися до громадської організації підприємців  «Асоціації підприємців і промисловців» площа Миру-3  тел. 2-59-51                             моб. 80679629265

0

2

"конфликт интересов" - звучит на подобии "человек человеку волк" . Остаётся только догадываться , кто пишет подобные законы . Законодатели "накосячили" , а мы конфликт интересов разгребаем . Что то напоминает программу по умолчанию - "да пусть передушат друг друга , а мы посмотрим".

0

Быстрый ответ

Напишите ваше сообщение и нажмите «Отправить»



Вы здесь » Форум громады г.Рубежное -"ГРААЛЬ"- ГРАжданская АЛЬтернатива » Проверки и как с ними бороться » Закон про перевірки, обов’язковий для контролюючих органів